Wednesday, June 6, 2007

Adevarul meu despre capsunari

Spania e o tara intinsa, cu mult pamant si o tara agricola. Pentru asta, in timpul verii cand e vremea recoltei, are nevoie de multa forta de munca. Asa au venit initial romanii la munca in Spania; pentru a ajuta la culesul culturilor de ce-o fi fost ele: capsuni, struguri, masline, portocale etc.
Realitatea despre emigrantii romani din Spania are multe fete, uneori iti ofera motive de bucurie pentru apartenenta la poporul roman, alteori e usturatoare, desi total adevarata. Romanii sunt raspanditi in toata Spania. Am intalnit romani, am vorbit cu romani, am auzit povesti despre romani in Salamanca, in Extremadura (respectiv Merida, Alemendralejo, Aceuchal) si Barcelona si-apoi pot adauga ce-am citit in ziare sau ce-am vazut la televizor.

In Salamanca am cunoscut la scoala 3 elevi romani, 3 verisori, 2 fete si-un baiat. S-au stabilit aici in urma cu 3 ani, s-au integrat la scoala, invata bine, profesorii vorbesc de bine despre ei. Prietenii lor sunt romani, acasa se vorbeste romaneste, se mananca mancare romaneasca, se asculta manele. Mi-a facut mare placere sa-i cunosc pe ei si pe parintii lor. Parintii isi doresc ca tinereii sa-si traiasca viata aici, in tara care le-a oferit o viata mai buna (Mihaela, iti tin pumnii pentru BAC :))
Am mai auzit romaneste pe strada sau in magazine, dar niciodata nu stii daca celui care-i vei spune 'Buna ziua' va fi bucuros sa auda romaneste langa el sau e atat de satul incat o sa strambe din nas, asa ca am zambit de cele mai multe ori si am trecut mai departe.
Intr-o zi ma apropiam de Plaza Mayor, era pe la amiaza si putina lume in jur, cand am auzit pe cineva cantand la trompeta o melodie romaneasca, nu-mi aduc aminte ce era. Canta un nene cu pielea tuciurie: i-am pus ceva in palarie si i-am zis un 'sa ne traiesti', omu' a zambit, mi-a raspuns cu o urare de care nu-mi aduc aminte si a cantat mai cu foc. Trebuie sa recunosc ca mai canta si fals din cand in cand :), dar am fost cu zambetu pe buze toata dupa-masa. Mi s-a mai intamplat si sa raman in vreun magazin, prefacandu-ma ca admir hainele, cand de fapt ascultam melodia care mergea: Akcent (mi s-a intamplat de doua ori). Un sfat totusi: baieti, mai lucrati la versuri alea.

Am mai avut experiente legate de muzica romaneasca, una dintre ele mai interesanta: eram in masina cu Lourdes, prietenul ei, varul ei si iubita lui, cand incepe o noua melodie. De la primele acorduri am recunoscut-o pentru ca anul trecut am fost fan infocat cand a participat la Eurovision: canta Mihai Traistariu; sa fredoneze trei spanioli impreuna cu mine 'Tornero' a fost fericirea maxima din ziua aia si am fost mandra ca 'privighetoarea' e din Romania. Mersi, Traistariule!

Astea sunt semnele cotidiene ale prezentei romanilor in numar mare in Spania. 'Envia Alta CLEOPATRA al 5505' e un mesaj ce se strecoara printre reclame pe posturile de televiziune cele mai urmarite din Spania si care-ti recomanda 'Ghita' ca ton la telefon.

In Barcelona lucreaza tata, impreuna cu alti 9 romani. Comunitatea romaneasca din Barcelona e numeroasa, exista o biserica improvizata, au cumparat teren si se va construi o biserica ortodoxa, la metrou poti gasi un ziar gratuit romanesc, exista firme infiintate de romani si care functioneaza datorita clientilor romani. Multi romani lucreaza in constructii, ori femeile in restaurante, baruri sau facand curatenie in casele celor ce-si permit. Stiu ca romanii lucreaza bine si sunt apreciati ca meseriasi. Iti vei face insa cruce de multe ori, auzind povestile de cartier.

In Almendralejo am intalnit un asistent care mi-a raspuns la salut cu 'buna ziua' atunci cand i-am spus ca sunt din Romania si a adaugat: 'esti frumoasa'. L-am intreabat de unde a invatat si mi-a raspuns ca are pacienti romani.
In Aceuchal, satul lui Lourdes, lucreaza, de asemenea, multi romani. Fratele lui Lourdes are doua colege de munca romance la barul din sat, dar majoritatea lucreaza in agricultura. Lucreaza alaturi de spanioli, care le recunosc meritele celor ce isi fac munca bine, iar Lourdes imi spune ca tatal ei castiga la fel ca un imigrant: pana la 35 de euro pe zi. Prezenta imigrantilor starneste si ingrijorare si nemultumire, pentru ca forta de munca la discretie a facut ca plata muncii sa scada in ultimii ani si sa se reduca perioada de recoltat.
Tot in Aceuchal, fiind in vizita la o familie pe care atunci o cunoscusem si in timp ce stateam de vorba, fata ii striga tatalui care se afla intr-o alta incapere: 'Bine ca lasi usa deschisa sa intre vreun roman sau cine stie cine', fara sa-si dea seama toanta ca pe canapeaua ei statea o romanca. De ce vorbim in Romania despre tigani ca despre bau-bau si de ce avem o parere proasta despre ei? Oare fara temei? De ce satenii din Aceuchal nu-si lasa usa deschisa de teama ca un roman le-ar intra in casa? Oare tot fara temei? O fi fata nevricoasa...

Nu-i asa ca imaginea Romaniei si a romanilor in Spania are multe fete?
Intr-o seara, pe un canal de televiziune am urmarit un reportaj interesant: prostitutia in Spania. 80 % dintre prostituatele intervievate erau romance. Am avut infinita onoare de a-mi admira bravele si frumoasele concetatene la televizor, unele surazand si laudandu-se ca sunt bune in meseria lor, altele deplangandu-si soarta.
Cred ca am mai scris ca sportul e apreciat si practicat in Spania la scara larga. Insa stirile sportive sunt dedicate in proportie de 99% sportului si sportivilor spanioli. Intr-o seara a aparut totusi o stire externa, tocmai din Romania: cativa suporteri batusera un reporter. Aparea in stire imaginea unui huligan cu ditamai lantul dupa el, iar apoi bietul reporter plangand.
Una rece, una calda. Am citit despre fotbalistul Craioveanu (echipa Getafe) doar cuvinte de lauda in ziar. Stiati ca ii vor ridica o statuie in oras pentru ca datorita lui echipa a ajuns in Primera Division?

In luna februarie am organizat o prezentare despre Romania pentru profesorii din liceul in care lucrez si unul dintre cei prezenti m-a intrebat daca Romania e constienta de imaginea proasta pe care o are peste hotare. Acum spun cu convingere ca romanii din tara, familiile noastre, prietenii, profesorii, vanzatoarea de la supermarket, soferul de autobuz, agentul de vanzari de la firma X nu sunt constienti de imaginea negativa a tarii noastre peste hotare; si daca ar fi, ce-ar putea face? Din punctul meu de vedere, imbunatatirea aceastei imagini sta nu in mainile celor 22 de milioane de romani de-acasa (desi cred ca acasa nu sunt atatia), ci a sutelor de mii care traiesc in strainatate si a institutiilor care au ca responsabilitate promovarea literaturii, a muzicii, a filmului, a teatrului, a turismului etc. Solutia sta si in mana elitelor din Romania care nu numai ca vor ajuta democratia romaneasca sa scoata capul la lumina, dar o vor face si cunoscuta restului lumii. Multumesc Cristi Mungiu! Ma-nclin!

Romania, iti duc dorul si cred in sansa ta, desi stiu ca ma vei dezamagi de nenumarate ori.
Ale

2 comments:

mihaela_hanganu said...

Foarte frumos descris aceast aspect.....perfect de acord cu tine.....trist dar adevarat in acelasi timp. Pacat doar k cel mai mare defect al romanilor este nepasarea......multi cunosc aceste lucruri dar nu le pasa si nu fac nmk in acest sens (si ce exemplu mai bun decat cel pe care il vedem in fiecare zi la conducerea acestei tari).....nu prea sper la multe schimbari aici.
Ar trebui sa trimit aceste texte la un ziar sau o revista....ai avea succes......foarte sincer iti spun......ar trebui sa faci asta.
Mihaela Hanganu

Ale said...

Ei, nici gand de reviste si ziare, dar multumesc de interes, Miha, pt. blog si pt. tema.
Eu sunt optimista, cred ca lucrurile se vor schimba.
Stii, am auzit si parerea ca prea in negru vede presa straina realitatea rom. Eu n-am vazut sau citit lucruri frumoase sau de admirat despre Romania in Spania. Si ma intreb, de ce tocmai presa dintr-o tara care gazduieste sute de mii de romani nu are disponibilitatea sa faca Romania cunoscuta si inteleasa?
Pentru mine e de neinteles.
Pupaturi si la multe povesti face2 face, Miha.
Zile racoroase :)